Loading

Jeg ved ikke hvad jeg seriøst tænkte på

Hvordan kunne jeg helt ærligt tro, at mine billeder og hele min profil var én ting – og mine ydelser, mine produkter og den værdi jeg skaber for mine kunder – en anden?

Hvordan fik jeg overbevist mig selv om, at det var fuldt ud muligt at markedsføre mig fra en profil der var meget lidt visuel – og dermed alt for anonym?

For 8 år siden blev det så tydeligt for mig, at jeg ville hjælpe soloselvstændige, mindre og mellemstore virksomheder med at fremstå indbydende, professionelle OG troværdige. Og det gjaldt selvfølgelig hele vejen rundt; deres websites, deres SoMe platforme og deres markedsføring.

Jeg oplevede så mange interessante, talentfulde, inspirerende og cool virksomhedsejere, designere, mentorer og rådgivere der skabte stor værdi for deres kunder. De gjorde vitterligt en forskel for dem. Problemet var bare at de kunder de havde ikke var nok til at de kunne leve godt af deres forretning.
Kundeflowet var for lavt – og omsætningen ligeså.

Og de forstod ikke hvorfor. De vidste jo hvilken stor værdi og hvilken forskel deres ydelser og produkter gjorde.
Men når jeg klikkede mig ind på deres websites, webshops og på deres virksomhedprofil generelt, gav det mere end god mening at de ikke havde de kunder de drømte om.

Det var jo tydeligt at se, at der ingen sammenhæng var mellem det ydre og det indre.
Størstedelen af dem markedsførte sig fra en profil der lignede noget fra det forrige århundrede.

Og det sælger altså ikke godt.

Præcis på samme måde som når vi skal ud at rejse og skal booke hotel.

hotels.com – klik

location, område – klik

og scroll.

Det er da de færreste af os der vælger at trykke på det hotel der

  1. har få små og utydelige billeder på deres profil
  2. har billeder i lav opløsning tilbage fra 80´erne

For hvordan ser det mon så ud i virkeligheden når vi ankommer og tjekker ind?

Størstedelen af vores målgruppe og vores potentielle kunder tænker sådan når de søger og leder efter hjælp, sparring og løsninger på de sociale medier.
“Hvis det her er hjemmesiden der møder mig, hvordan kan jeg så være sikker på at den pris (i den høje ende) på det produkt eller den ydelse jeg køber ind i, er pengene værd”.

I min verden er sætningen “Men det er jo det indre der tæller” rigtig god når vi taler mødet mellem mennesker. Det er jeg meget enig i.

Men nu taler jeg business.
Hvordan vi har valgt at fremstå.
Hvordan vi ønsker at blive opfattet.
Hvilke signaler vi sender ud fra det valg vi har taget, i forhold til vores billedemateriale.

Og hvordan vi kan tro, at vores ydre virksomhedsprofil ikke har nogen betydning for hvor mange kunder vi tiltrækker – eller går glip af.

Jeg var mega presset da det gik op for mig hvor anonym jeg i virkeligheden var.
Hvor lidt sammenhæng der var mellem min visuelle profil og mine priser.

Og mens jeg overvejede frem og tilbage, hvordan jeg skulle få skabt et billedemateriale der ville profilere mig, hjælpe mig i min markedsføring og samtidig signalere den værdi jeg skaber for mine kunder, så var jeg på “overarbejde”.

Jeg var på overarbejde fordi, at min profil ikke stemte overens med det jeg tilbød mine kunder. Det betød at jeg brugte både tid og ressourcer på at markedsføre mig fra en profil der ikke tiltrak de mange kunder jeg drømte om at hjælpe.

Kunder der ønsker at gå all in. De kunder som ikke går ned på kvalitet.

Det var sgu dumt!

Men lærerigt (of course) hvilket alt hvad vi gør jo er, når vi lige er kommet os over det værste 🙂

I dag skal jeg bide mig selv i kinden når jeg er i selskab med folk der brokker sig over ikke at have nok gang i deres virksomhed, gerne vil have flere kunder, overvejer at sænke deres priser, eller drømmer om at komme i Alt for damerne eller Berlingske – uden, med kritiske øjne at have kigget på deres virksomhedsprofil som noget af det første.

Vi VED godt, når der er noget der ikke er rigtig godt.
Vi VED godt, når det er tid til en justering.
Vi VED godt, når vores profil trænger til en seriøs upgrade.

Men om vi vælger at handle på det og lukke øjenene mens vi fortsat tænker “jeg forstår simpelhen ikke at jeg ikke tiltrækker flere kunder” er jo helt noget vi selv bestemmer. Heldigvis.

Vi kan bare ikke forvente de resultater vi drømmer om, hvis vi ikke får styr på de redskaber der skal samarbejde med os henimod målet. Fremfor det modsatte.

Præcis ligesom at køre på en punkteret cykel og tænke, “Ja, mit dæk er fladt men jeg VIL altså virkelig gerne køre hurtigt”!.